Feeling hot, hot, hot! - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Annelieke Graaf - WaarBenJij.nu Feeling hot, hot, hot! - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Annelieke Graaf - WaarBenJij.nu

Feeling hot, hot, hot!

Blijf op de hoogte en volg Annelieke

22 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Orlando

Haa vakantiegangers!

Hier dan eindelijk weer een berichtje vanuit de USA. Het hoogseizoen zit hier erop. Ik hoop dat jullie een leuke vakantie gehad hebben. Ik heb al wel wat leuke vakantie verhalen gehoord en gezien van jullie.
Een aantal Nederlanders ben ik hier weer tegen gekomen in Disney. Het blijft toch leuk! Dan sta je bij het kraampje waar je Churro's en Pretzels verkoopt en komt er een Nederlands gezin langs met 4 kinderen maar ze weten eigenlijk niet zo goed waar ze zin in hebben, dan kan je aan de kinderen vragen of ze zin hebben in zoet of iets zoutig.
Of wanneer je naar de pizzeria loopt en er Nederlanders voor je lopen en de buurt van hun hotel aan het verkennen. Als je dan zegt: ''Hee Nederlanders!'' Dat ze dan verschrikt omkijken, ''Ja, jij ook?! Wat leuk'' en dat je dan meteen even staat te kletsen met ze en tips kan geven.
Kortom, it's a small world! Mensen uit ons Kikkerlandje vind je overal! :D

Toen ik de vorige keer zei dat ik mijn eerste werkdag had, was dat mijn eerste werkdag met training. Ik heb op locatie weer een week training gehad. In deze week liep ik heel de week achter een trainer aan die mij alles deed uitleggen over de werkplekken waar ik zou komen te staan. Ik werk de eerste 3 maanden van mijn stage in Quickservice Food and Beverage. Nou waren dit 6 verschillende plekken waaronder 3 kraampjes en 3 wat grotere plekken waar dus automatisch ook meer te verkrijgen is. De grotere plekken zijn geen restaurants. Het zijn echt plekken waar gasten eten kunnen kopen en uit het vuistje kunnen eten. Veel mensen noemen het fastfood wat we verkopen, maar er werd ons duidelijk gezegd dat we dit niet zo mogen zien want we zijn geen McDonald's!
Het mooie was dat ik natuurlijk wel moet weten en advies moet kunnen geven over het eten en het drinken wat ik verkoop. Dus de hele trainingsweek mocht ik alles, wat we verkopen, uitproberen!
Wat heb ik uitgeprobeerd vraag je je dan af :D Dat zijn: Churro's, Pretzels, Turkey legs, frietjes, Chicken spicey sandwich, ckicken nuggets, 3 verschillende soorten burgers met chips, een chocolade taartje, een wortel taartje en nog meer frietjes! Ik had m'n buikje wel vol die trainingsweek!

Na deze trainingsweek werd ik meteen volop ingezet. Ik kreeg nog meer uren per week. Net op mijn werkplek hadden ze mensen te kort in het hoogseizoen dus gemiddeld draaide ik een werkweek van 55 - 60 uur. Ik maakte dagen van 10 uur 's ochtends tot 1 uur 's nachts. Amerika is het enige land waar je zo hard mag werken en zo weinig pauze hoeft te krijgen. Als je 6uur werkt op een dag, heb je recht op een kwartier pauze. Van 6-8 uur op een dag heb je recht op 3 kwartier pauze en boven de 8 uur krijg je een uur pauze. Deze pauze krijg je in 1x. Ongeveer in het midden van je dienst wordt je afgelost en kan je je pauze nemen en dan werk je daarna verder tot het einde van je dienst. Mijn benen zijn dan ook wel aardig moe. Van thuis tot werkplek kost het met geluk een uur reizen, maar aangezien de bussen ook hier niet te vertrouwen zijn kost het me 1,5 uur reizen. Dus op een dag reis ik ongeveer 3uur terwijl het op een afstand ligt van 20minuten met de auto.
Naast deze lange dagen had ik ook nog het een en het ander aan huiswerk voor zowel de universiteit hier als voor school in Nederland. In Nederland had ik wat herkansingen. De tentamens kan ik dan niet maken nu en moet ik in juni herkansen maar ik had ook nog 2 opdrachten die herkanst moesten worden en die mocht ik gewoon per e-mail inleveren dus dat scheelt weer. Maar het moest wel gemaakt worden en het waren niet de kleinste papers die geschreven moesten worden.
Dus mijn werkdagen zagen er als volgt uit; 10min voor vertrek opstaan (no way dat ik eerder uit m'n bed kom wanneer ik gewoon in de bus kan ontbijten) daarna met de bus naar het werk, vervolgens 13-14 uur werken, vervolgens weer naar huis met de bus, thuis aangekomen voetjes omhoog, laptop erbij en mijn herkansingen maken tot een uur of 5 's ochtends, dan snel slapen een paar uurtjes en dan zijn we weer rond. :)
Gelukkig is het hoogseizoen nu gedeeltelijk voorbij dus dat betekend dat mijn werkweken afzakken naar 45- 50 uur in de week en de herkansingen zijn ingeleverd, dus ik krijg weer wat meer slaap! Jeej! :D

Als ik dan vrij was, moet ik eerlijk bekennen, had ik niet ergens echt put meer voor. Dus wat ik me voorgenomen had om zoveel mogelijk uit m'n tijd hier te halen, ging helaas niet door want ik bekeek dan vooral de binnenkant van m'n ogen. Toch heb ik al wel wat uitstapjes gedaan.
Ik heb inmiddels een abonnement op de Universal. Samen met Thijs, Sandra en 2 Canadezen zijn we daar een dagje geweest. Sandra moest helaas al snel weer omkeren doordat een collega een fout had gemaakt en ze daar nog wel op tijd achter kwam maar helaas alsnog moest werken.
Allereerst zijn we in de grote achtbaan ''Hulk'' geweest. We zijn voorin gaan zitten en wat een super vette achtbaan was dat! Wat ik ook heel de rit naast me heb gehoord was een schreeuwende Thijs :p Die vond het enorm spannend hah!
Vervolgens zijn we naar het andere park gegaan, ze hebben 2 parken, vanuit daar zijn we helemaal naar de achterkant gelopen van het park om de Zweinsteintrein te nemen naar het Harry Potter gedeelte. De Universal heeft in beide parken een heel Harry Potter wereldje gecreëerd. Dit is zo enorm gaaf! We hebben daar als kleine kinderen rond gelopen met ogen en mond open.
De meeste weten al dat ik vanaf het begin af aan samen met mijn opa fan ben van Harry Potter. Elke keer wanneer er een nieuwe film uitkwam dan zagen we hem samen voor het eerst. Niemand mocht mee en als vrienden vroegen of ik mee ging naar de bios voor de nieuwe Harry Potter film en ik had hem nog niet gezien, dan zei ik ''Nee ik moet hem eerst nog met opa bekijken!''. Nou zit ik hier aan de andere kant van de oceaan en hebben ze een gruwelijk vet Harry Potter gedeelte, maar kon opa dit keer niet de eerste zijn helaas. :( Maaaaar daar had ik iets op bedacht! Ik heb een filmpje in elkaar gezet voor hem. :D Het filmpje is heel snel in elkaar gezet en wordt later nog uitgebreid en beter in elkaar gezet dan dat het nu is, maar ik kon niet wachten om hem een eerste indruk te geven dus heb ik de video geupload zodat hij zichtbaar is voor mensen die de link hebben.
Voor de geïnteresseerden heb ik hier de link:

https://www.youtube.com/watch?v=midZONwMrvo&feature=youtu.be

We hebben die dag heel wat foto's gemaakt alleen zijn de meeste foto's verloren gegaan. Katie heeft een goede camera en had alle foto's op haar laptop gezet, maar door een virus zijn alle bestanden nu verloren gegaan. Nou heeft ze ook net haar memorycard leeg gegooid dus ze staan ook niet meer op haar camera. Helaas :( Achja we gaan toch sowieso nog terug!

Hoe is het leven hier verder? Ja wel prima vol te houden. Het is wel echt nog gruwelijk warm. Zeker als je aan het werk bent is het echt wel pittig met die hitte. Gisteren hadden we de warmste dag van het jaar hier met 41 graden (omgerekend vanuit Fahrenheit). De Amerikanen liepen behoorlijk te klagen dat het zo warm was, mja ik moet toegeven dat het voor mij elke dag nog steeds in de hitte afzien is. Dus heel veel verschil heb ik niet gemerkt, het is dat mijn collega's het zeiden dat het de warmste dag van het jaar was.
Het leven hier is best wel goedkoop. Ik liep even rond buiten Vista Way en ik had 11 dollar opzak en kwam bij een pizzeria uit. Ik had nog niet gegeten dus ik denk we gaan eens lekker pizza eten vanavond! Ik naar binnen en die man vroeg kan ik je helpen?
- Ik zeg nou ik wil een pizza maar ik heb maar 11 dollar opzak gaat dat lukken?
Ligt eraan wat je wil hebben zegt hij, medium of large pizza?
- Nou doe maar medium. (gewoon normale pizza size)
Okee wat wil je erop hebben?
- Kaas, ham en champignons.
That's it?
- Ja that's it.
Okee dat wordt dan $5,33.
- Oow, okee dat is goedkoop.

En die pizza was lekker joh! Ik denk dat ik daar maar eens vaker heen ga :P Je kan er ook ''uiteten'' gaan en voor $5,50 heel de avond aan het buffet deelnemen tot je buikje vol zit. Dat is iets meer dan €4,-!! Das toch geen geld! Nja okee vooruit, drinken zit er dan wel niet bij in. Daar moet je maar liefst $2,- voor betalen om heel de avond te kunnen drinken want je mag voor dat geld wel je beker hervullen.
Daarnaast zit een Dollar Tree. Dat is een hele winkel vol met allerlei spullen voor, je raadt het al, 1 dollar! En dan van nepbloemen tot afwasmiddel tot magnetron maaltijden (wat dan wel een kleine portie is voor Amerika en niet lekker) tot helium ballonnen en nog van alles meer! Bij de kassa komt er wel weer 7 procent tax bovenop. Dat is dan wel weer jammer hè :P

Amerikanen vragen op het werk weleens wat nou het verschil is tussen Nederland en Amerika. Ik begin altijd met de grotere porties die je krijgt hier. ''Okee en wat betreft de mensen hier?'' zeggen ze dan. ''Tsja.. daar zit wel verschil in ja'', zeg ik dan heel voorzichtig. ''Ja wij zijn dikker hè dat mag je wel gewoon zeggen.'' :) Ik zeg: ''Ja dat klopt jullie zijn een stuk dikker inderdaad.''
Maar het is ook echt zo! Dan zie je iemand lopen dat je denkt nou in Nederland word jij gezien als dik persoon, maar hier ben jij gewoon wat steviger en zijn er andere die jou overtreffen. Van mijn werkkleding heb ik dan ook de kleinste maat en nog moet ik een riem dragen omdat anders mijn broek afzakt.
Daarnaast is het uitgaansleven hier echt totaal anders! We kijken echt onze ogen uit wat er allemaal om ons heen gebeurt. Iedereen danst anders op de dansvloer. Dat is wel grappig om te zien en niemand geeft ook maar iets om de ander, maar al heel snel wordt iedereen wanhopig lijkt het wel. Afgelopen zondag was ik met Anke en Ken uitgegaan en op een gegeven moment zegt Ken, ''Je moet even om je heen kijken voor de grap, wij zijn de enige die gewoon nog dansen LOS van elkaar''. We zijn ook een keer uitgegaan met de Partybus. Die brengt je ergens naar een plek in Orlando city en daar worden eerst echte Amerikaanse drankspellen gedaan die je ook in films ziet, jongens tegen de meiden. En daarna is het één groot feest. Iedereen zoent met elkaar en ook daar stonden we echt stomverbaasd toe te kijken. Ik heb 1 meisje gezien die 6 jongens had gezoend in een half uur. Ze liep dan gewoon langs, keek een jongen aan, zoende hem voor 10 seconden, duwde hem dan weer weg en liep verder. En de jongen deed hetzelfde en vond 10 meter verder dan weer een ander meisje om mee te zoenen. Dat was echt zo bizar! We vonden het ook niet zo heel leuk uitgaan met de partybus.
We hebben aan Amerikanen gevraagd of dat overal normaal is of alleen hier omdat er zoveel nationaliteiten zijn. Nee in Amerika is het normaal kregen we als antwoord. Wij in Nederland gaan uit, drinken en hebben plezier met je vrienden. Hier in Amerika is het ze gaan uit, drinken (enorm veel en snel) en hebben seks. Dus we vroegen van gaan jullie niet gewoon leuk gezellig uit dan? Nee je gaat hier in Amerika uit als je niet alleen wil slapen die nacht. Ik ben inmiddels al in wel wat landen uit geweest, maar Amerika slaat toch echt alles wat betreft het stap leven. Zo apart en bizar hoe ze met elkaar omgaan.
We hebben tot nu toe 1 gentleman ontmoet tijdens het uitgaan. Dat was echt heel grappig! Ken, Anke & ik lopen door de discotheek en worden ondertussen ontzettend doof van de muziek. We zien een jongen naar ons kijken en vervolgens stapt hij op Ken af. Anke en ik hoorden niet wat ze zeiden. Op een gegeven moment draaien ze zich om en wijzen ze naar ons toe. Dus wij werden ondertussen wel nieuwsgierig :) Die jongen had aan Ken gevraagd of hij met 1 van ons aan het daten was. Nee had hij gezegd, dat zijn gewoon mijn vrienden, heb je interesse dan? Ja zegt hij, diegene met de broek aan vind ik wel leuk. 3x raden wie er een broek aan had.. inderdaad, ik. Maar dit alles hoorde ik pas achteraf. Dus ze kwamen beide op ons afgestapt en Ken deed hem voorstellen en zei dat hij mij wel leuk vond en heb daarna even met hem staan kletsen. Op een gegeven moment vroeg hij mag ik je wat vragen? Mag ik je zoenen? Ik zeg, Nouww nee dank je wel, aardig dat je het vraagt! Dat is jammer zegt hij, maar misschien wil je een keer iets leuks doen en mijn vrienden leren kennen en misschien wil je dan wel met 1 van hen zoenen. Tsja.. wie weet, zeg ik zo.
Ondanks dat hij heel netjes was hebben we met z'n 3en wel enorm gelachen om hoe het gegaan was.

Kortom, soms is er echt een enorm klein verschil tussen de Nederlandse en Amerikaanse cultuur en soms is het echt een enorm verschil!

Volgens mij was dat het wel zo'n beetje voor nu.
Oja, als iemand nog iets lekkers weet om te koken dan hoor ik dat graag! Niet te moeilijk of teveel werk, want ik ben nog steeds niet zo goed in koken. Het was me al bijna gelukt om in de eerste week ons appartement af te laten fikken door een vlam die uit het fornuis kwam. Wat brandwonden aan overgehouden maar ach we leven nog! :)
Ik krijg het zelfs voor elkaar om popcorn te laten aanbranden! Dat was overigens niet echt mijn schuld. Op de verpakking stond 3min in de magnetron, na 2min rook het een beetje aangebrand dus ik open de magnetron en toen was de popcorn al gedeeltelijk zwart.
Jullie hoeven je geen zorgen te maken hoor, het komt allemaal goed hier! :D

Nou dit was het voor nu en ik zeg welterusten en tot de volgende keer!

Liefs,
Annelieke

  • 22 Augustus 2014 - 10:54

    Marlon:

    Zo zus, dat was weer eens een super lang verhaal. Wat leuk dat er iemand jou leuk vind. Die wil ik wel ontmoeten hoor. Maar had jij effe geluk dat je in je trainingsweek alles mocht uitproberen. Als ik jouw was zou ik gewoon popcorn kopen. Dat is het beste haha. Veel plezier verder nog. Xxx Marlon ;)

  • 22 Augustus 2014 - 16:51

    Thijs :

    Ik gilde inderdaad best wel hard. Haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelieke

Actief sinds 25 Jan. 2010
Verslag gelezen: 544
Totaal aantal bezoekers 65397

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 08 Januari 2015

Stage in Walt Disney World

05 December 2011 - 06 Mei 2012

Stage in Disney

23 April 2010 - 05 September 2010

Stage Le Pommier!

Landen bezocht: